søndag den 25. august 2013

Spiselig eller ej?

I den gamle del af vores have vokser disse flotte, hvide svampe i græsplænen. De ligner markchampignon, og de dufter herligt ...



Men ER det mon også markchampignon?

Udseendet og beskrivelsen matcher info. på denne website til punkt og prikke!

Jeg plukker svampene og smider dem ud efterhånden, som de popper op i græsplænen ... vil jo ikke ha' dem stående, hvis de er giftige!

Uanset om de kan spises eller ej, så er jeg mildt sagt HYS(!), når det gælder "selvpluk" af svampe. Alene TANKEN om, at "der-måske-er-taget-fejl", kan give mig den største mavepine! [Tro mig, jeg HAR prøvet!!!] Derfor spiser jeg KUN de svampe, man køber i butikkerne!

Jeg synes, det kan være sjovt og hyggeligt at gå på svampejagt og lede efter forskellige arter, men spise dem, dét gør jeg altså ikke!

Er du lige så meget "kylling" som mig? - eller spiser du lystigt af svampe fra naturen?

Ha' en dejlig sensommer-søndag!

*SMIL*
fra Lisbet

Follow on Bloglovin

7 kommentarer:

  1. Jeg er 100% svampe-kylling!
    Jeg har absolut ingen forstand på andet end de svampe der kan købes :)

    SvarSlet
  2. Altså - jeg synes personligt det er synd at smide sådan nogle lækre spisesvampe væk...
    For det jeg kan se af - Så er det ganske normale lækre champignon... Jeg ville ønske de voksede i min have ;0)

    Karl Johan, Champignon, kantarel og blækhat har jeg ingen problemer med selv at samle og spise, for det er svampe jeg kender så godt... Jeg er bare rigtig dårlig til at komme ud og lede efter dem desværre :0(

    SvarSlet
  3. Jeg er også en svampekylling!!
    'Vi har været på svampeturer med en naturvejleder et par gange...

    Men... Når de skal spises...... Så køber jeg danske svampe!!

    Og det irriterer mig, at jeg er en pivskid.

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
  4. Jeg ville rigtig gerne kunne plukke mine egne svampe.. men jeg har bestemt ikke kendskab til det, så det tør jeg ikke..

    men måske jeg skulle overveje et par svampeture med eksperter så jeg kan lære det.. det kunne da være hyggeligt.. :o)

    men når jeg ikke har styr på det, så er jeg også hysterisk

    SvarSlet
  5. Jeg kender heller ikke meget til svampe i naturen(spiser dem aldrig,for tænk nu hvis.......)Nej vi nøjes med at købe dem!!

    SvarSlet
  6. Jeg synes det er ret eksotisk at gå på svampejagt. Har længe ønsket en guidet tur med en kyndig vejleder, men det er aldrig blevet. Har et par gange taget en svampebog med i skoven, hvor jeg har fundet OG identificeret OG tilberedet OG spist OG overlevet.

    SvarSlet
  7. Jeg har det lige som dig og spiser kun svampe fra butikkerne. Man hører jo de frygteligste historier om folk, der tager fejl.
    *Klem* og god sommerdag!

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.