tirsdag den 17. juli 2012

Kartoffel pizza

I tirsdags var jeg forbi Hannes blog
hvor jeg blev kraftigt inspireret til dagens middagsmåltid:
.
KARTOFFEL PIZZA
.
Ingredienserne var på lager,
så det var bare med at gå i gang.
.
.
Og her er så resultatet,
som smagte himmelsk!
.
Hannes lækre opskrift finder du lige
HER!
.
Det er sjældent, jeg følger en opskrift slavisk
[og det gjorde jeg så heller ikke i denne omgang].
.
Så her får du også min version
[så kan du jo selv vælge den ene eller den anden opskrift -
eller måske lave en helt tredje...]
.
Kartoffel pizza a'la *LLL&Co.*
.
Ingredienser:
.
1 pizzabund i rulle (fra købmandens køledisk)
2 mellemstore, friske løg (fra køkkenhaven)
1-2 fed frisk hvidløg
Frisk chili (fra drivhuset)
Ca. 3/4 dl. ketchup
3 mellemstore kartofler (fra køkkenhaven)
Fintrevet ost (Lyseblå Primadonna)
Olivenolie
Salt og peber
Strimlet hjertesalat
Creme fraiche
En håndfuld friske basilikumblade (fra vindueskarmen)
.
Fremgangsmåde:
.
Rul pizzadejen ud på en bageplade.
.
Skær løgene i tynde skiver
og svits dem i olivenolie til de er "klare"
[de må IKKE tage farve!]
.
Tilsæt ketchup, hakket hvidløg og hakket chili.
.
Smag til med salt og peber.
.
Lad det simre et par minutter.
.
Tilsæt evt. lidt mere olivenolie,
så blandingen ikke er for tyk!
.
Fordel blandingen over pizzadejen.
[Lad en kant på ca. 2 cm være synlig.]
.
Skær kartoflerne i tynde(!) skiver,
og dæk tomat-løgfyldet med dem.
.
Pensel kartoffelskiver OG den synlige pizzakant
med olivenolie.
.
Fordel revet ost over pizzaen.
.
Bag i en forvarmet ovn ca. 15 min. ved 250°C.
.
Ved servering lægges en håndfuld snittet hjertesalat,
basilikumblade og små klatter af cremefraiche oven på pizzaen.
.
~ Velbekomme! ~
.
 ...og TAK til Hanne/Skarntyden og Lupinen
for herlig inspiration!
.
Der er iøvrigt rigtig mange lækre opskrifter at finde
på Hannes blog, så kender du ikke allerede
Skarntyden og Lupinen
så kan jeg hermed anbefale dig at lægge vejen forbi...!
.
Ha' en rar tirsdag!
.
*SMIL*
fra Lisbet

3 kommentarer:

  1. Uhm... Hvor ser den bare lækker ud.
    Det skal helt sikkert prøves.

    Også dejlig dag til dig:-)

    Knus Susi

    SvarSlet
  2. Skarntydenoglupinen18. juli 2012 kl. 16.50

    Tak for det:-)

    Gad nok vide hvad denne opskrift ender med.... Jeg lavede om i den, da jeg started for eftehånden nogle år siden....

    Jeg synes den er dejlig enkel at lave, Ikke noget hokus pokus her, få gode råvarer = superfood.


    Kh
    Hanne

    SvarSlet
  3. Sikke en lækkerbisken Lisbet...kartofler en en super ide på pizza...enkelhed er lige mig.
    Håber at du snart får dig en ny laptopper ;-) Knus og en dejlig aften til jer.

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.