søndag den 28. august 2011

Gigantisk lysshow

Bulder og brag... og regn i stride strømme over Danmark på denne lørdag, den 27. august 2011. 

Med næsten 30.000 lynnedslag på 10 timer kan man bedre forstå, himlen i de ellers så mørke nattetimer mest af alt mindede om et kæmpemæssigt, gigantisk lysshow

Se blot denne grafik fra DMI med et mylder af gule prikker, der indikerer lynene... (Kommer altid til at tænke på en bisværm, når jeg ser disse gulprikkede kort...)

[ Grafik lånt fra dmi.dk ]
Apropos GUL: Da jeg vågnede i morges kl. 05:45, blev jeg mødt af dette fantastiske og meget anderledes syn (og det KUNNE meget vel være de 2 skønne hunde, som ikke var så-ååå vilde med tordenvejret, og derfor havde sneget sig op til mig, jeg her tænker på, men... det er det nu ikke). En meget GUL himmel... alt imens lynene og de rungende brag fortsatte ufortrødent. Det var faktisk også li-iiidt spooky...! [Desværre var jeg for morgen-doven til at hente mit kamera!]

BT.dk kan man i dag læse denne forklaring på fænomenet:
"Kombinationen af solen der er på vej op i øst, hvor det er klart, og de tunge tordenskyer der hang over København (og Tokkerup ;-)), er årsagen til at himlen fik det gullige skær. Når solstrålerne rammer tordenskyerne nedefra, så bliver lyset brudt på en måde, der får himlen til at se gul ud."
Okay... så fik man også lige lært noget dér!

Var der nogle af jer der også oplevede den gule himmel???

På et tidspunkt i formiddags, mens himlens sluser stod på vid gab, vovede jeg at åbne et vindue på 1. sal for at snuppe dette foto af haven med brændeskur og drivhus... og det ser jo noget vådt ud!

[ Naturens eget vandingsanlæg for fuld skrue... ]
Bonus info.:
Under "normale" omstændigheder ville døren til drivhuset være lukket under disse vejrforhold, men... p.g.a. naboens kat, vores logerende "Misser", som p.t. har valgt at bo under glastaget, så er der selvfølgelig fri adgang til læ og tørvejr. Et tyndt gardin er hængt op foran åbningen, så de frække skader ikke flyver ind og snupper kattemaden.

1 kommentar:

  1. Fantastisk, imponerende beskrivelse du disker op med. Vi lever jo i et land med ca. 121 regndag om året - tror ikke de fleste tænker over dette :-D

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.